4. Bezpośrednia przyczyna katastrofy

Zrozumienie dowodów fałszerstw dotyczących katastrofy Tu-154 nie wymaga elementarnej wiedzy z dziedziny lotnictwa oraz wiedzy o badaniu katastrof lotniczych. Niemniej nie zaszkodzi wiedza o BEZPOŚREDNIEJ przyczynie katastrofy. W przeważającej większości mylona jest z przyczynami pośrednimi, których jest wiele. Kto jest pewny odpowiedzi na tytułową kwestię poniższego filmu (1,5 minuty), może go pominąć.

Przystępna, filmowa ilustracja bezpośredniej przyczyny katastrofy.

Bezpośrednią przyczyną katastrofy jest…

…zdarzenie po którym piloci stracili kontrolę nad samolotem. Stało się tak po utracie końcówki skrzydła. Skutkiem tego zdarzenia był niekontrolowany obrót samolotu “na plecy” ze skrętem w lewo. W języku fachowym przyczyna ta wg Raportu Komisji Państwowej (Millera) brzmi tak, cytat: „Powstałe, na skutek utraty końcówki lewego skrzydła, niezrównoważenie siły nośnej nie było możliwe do skorygowania wychyleniem lotki prawego skrzydła. Zapoczątkowało to obrót samolotu z jednoczesną zmianą kierunku lotu około 3,5°.” 

Wszystkie inne przyczyny katastrofy po których piloci zachowali kontrolę nad samolotem są przyczynami pośrednimi o różnej wadze i wpływie na tą jedną bezpośrednią. Najważniejszą przyczyną pośrednią jest znalezienie się samolotu tuż nad ziemią wbrew woli załogi w 9-tej sekundzie przed uderzeniem w ziemię. Piloci po tym zdarzeniu zachowali jeszcze pełną kontrolę nad w pełni sprawnym samolotem. Dowódca w tym momencie poderwał skutecznie samolot – przerwał zniżanie.

Komentarze do Raportu na 10 rocznicę można umieszczać na specjalnej stronie na Facebooku w tym miejscu.

Na początek blogu kliknij tu lub poniżej wybierz poprzedni lub następny wpis.